DONE

2,89 Kč/L nafty bude stát dotovat
ničení životního prostředí

Petr Bartoň, 31. července 2023

(Tento newsletter můžete také odebírat jako audio podcast. Prihlašte si jej do své aplikace na Applu nebo na Androidu. Můžete si tam také poslechnout tuto epizodu.)

Krásné ráno. Dnes je 31. července a číslem pro dnešní den je 2,89.

Tolik korun bude nově dělat daňová sleva na litru nafty oproti litru benzínu. Podle všeho už od zítřka. Bude to menší dotace než dnes. A český stát pak bude dotovat ničení životního prostředí o něco méně. 

 

Protože ano, nalejme si ke SníDani čistého vína. Je pondělí, tak ať to má říz. Daňová sleva je ve skutečnosti dotace. Jakto? Nu, když máme na naftu slevu, tak je to vlastně úplně stejné, jako bychom danili všechny pohonné hmoty standardní sazbou 12,84 Kč, jako dnes benzín, ale pak se rozhodli, že všem naftovým motoristům vyplatíme dotaci 2,89 Kč na každý litr. Ty peníze už ve státní kase vlastně byly, ale pak jsme jich část zase vyplatili. Tedy dotace.

 

Spotřební daň na pohonné hmoty stát zdůvodňuje tím, že když mu našimi auty jezdíme po jeho silnicích, tak mu je opotřebováváme. A musíme tak přispět na jejich obnovu a budování. Ale benzínové auto ošoupává státu jeho silnice stejně jako to naftové, tak proč stát platí nafťákům dotaci? A vazba na ošoupávání silnic je přitom jasná. Třeba zemědělci dostávají část té už tak snížené naftové daně zpátky. Protože traktor ošoupává státní silnici jen cestou na pole. Tam už si pak ošoupává svoje vlastní, to už mu stát neúčtuje. 

 

Do dneška přitom stát dotoval naftové ošoupávání ve výši ne 2,89 nýbrž 4,39 Kč na litr. Tolik nám stát vlastně zaplatil za to, že jsme na čerpací stanici šáhli po černé hadici namísto zelené. A pozor. K tomu musíme ještě připočítat i daň z přidané hodnoty. Ne za tu pohonnou hmotu. Ta je pro naftu i benzín spravedlivě stejná. Ale stát žije ve zvláštní představě, ve které za přidanou hodnotu považuje už samo to, že na nás uvaluje daně. 

 

A tak platíme daň z té hodnoty přidané spotřební daní. Platíme daň z daně, takže dotace 4,39 je ve skutečnosti s DPH dotace 5,31 Kč na litr. Pokud váš diesel žere 6L/100km, pak vám stát připlácí jednu korunu na každé tři kilometry, které ujedete. A protože stát svoje vlastní peníze nemá – kromě těch, které od nás vybral – tak na cestu z Prahy do Brna vám řidiči benzíňáků přispěli 70 korunami. 

 

V unijním žebříčku velikosti slevy pro nafťáky jsme byli do dneška na osmém místě. Nejvíce své nafťáky dotuje Řecko. Více než sedmi korunami na litr. Následuje Nizozemí 6,60, a pak, těsně nad námi, už je jen celá Skandinávie včetně Estonska (takže tady Skandinávcům zase tak moc o životní prostředí nejde, jak se o nich tvrdí.) Od zítřka, po snížení slevy na 2,89, čísla pro dnešní den, klesneme na 12. místo.

 

Ale nenechme se mýlit mediálními zprávami, že se naftová daň vrací na původní úroveň 9,95. Na tu byla předloni snížena z 10,95, kde byla dlouhá léta před Covidem. Takže ani spotřební daně jsme ještě neodcovidovali. Kdybychom se skutečně vrátili k původnímu zdanění nafty, bude dotace nafty zhruba taková, jakou mají v Rakousku. 

 

A proč jsem na začátku zmínil, že tyto dotace ničí životní prostředí? Protože to životní prostředí ničí samotná nafta navíc oproti benzínu. Dnes jsme zvyklí, že se všechno s životním prostředím převádí na kysličník uhličitý. A je pravda, že naftový motor jej vytvoří méně než benzínový. Ale to není potřeba dotovat. Emise CO2 jsou čistě výsledkem hoření, a pokud na 100km řidič spálí méně nafty, než by spálil benzínu, tak už by i při stejném zdanění byl motivován kupovat to, čeho bude potřebovat méně a ušetří.

 

Minulý týden byla u českých pump nafta levnější než benzín o 4,70. Svou dotací ve výši 5,30 tak je to stát kdo otáčí poměr cen a dělá naftu levnější. Tak jako ve všech zemích unie; kromě Slovinska, které naopak daní naftu o korunu více než benzín.

 

Ale životní prostředí je víc než CO2. Emise pevných částic z nafty přispívají nejen ke klimatu, ale i k rakovině. To takový CO2 nezvládne. A oxidy dusíku z nafty také přispívají k respiračním potížím, nedostatečnému okysličení organismu, a předčasné smrti. Zejména když reálné emise dlouhodobě překračují ty oficiální, certifikované u každého auta.

 

Jsme tak v paradoxní situaci. Stát dotuje špinavější auta, a evropská města jim pak čím dál více zakazují vjezd. V Americe nebo v Japonsku tato evropská dotace není, a i proto tam osobní nafťáky téměř nevidíte. 

 

Ve své obraně český stát občas argumentuje, že tou dotací pomáhá i autobusům a nákladní dopravě, aby nám tolik nezdražilo všechno dopravované. OK, ale proč u toho musí dotovat i osobní naftomobilismus? Když dává vratku zemědělcům, proč ne i dopravním společnostem? Spousta evropských zemí to tak dělá. Třeba v Irsku je daň z nafty 10,50 Kč, tedy vyšší než u nás od zítra. 1,80 ale dopravní společnosti dostanou zpátky, a odvedou tak nakonec méně než u nás.

 

Státní dotace nafty tak byly stvořeny s dobrým úmyslem, jako asi oficiálně všechno, co státy dělají. Jenom se zapomnělo, že životní prostředí je víc než CO2. Když stát dotuje zhoršování životního prostředí, je to divnost. Ale že za divnými věcmi bývá divná daň, to už asi jako čtenáři SníDaně víte.

 

Hezký den. 

Odebírejte naše další newslettery

 


odhlásit z odběru těchto e-mailů